05 June 2007

Set Berpantang Nona Roguy

Dalam posting kali ini, saya akan perincikan satu jenama untuk set bersalin @ berpantang iaitu produk Nona Roguy.

It's not for the marketing purpose actually coz i'm not the dealer to this product. Tapi sebab produk ni ada kena mengena dengan topik posting yang akan datang iaitu "confinement" atau berpantang (selepas bersalin). Plus, the quality of this product is superb!

Semasa berpantang anak pertama dan kedua, saya menggunakan beberapa produk dalam set bersalin Nona Roguy ini. Itupun atas saranan dari adik saya dan juga seorang kakak yang saya kenali sebagai Kak Dayang semasa saya masih lagi anak dara. She's a dealer for Nona Roguy and she'd start using this product since her confinement on her 3rd child.

Before this, she'd been using others product such as Mustika Ratu, Nyonya Maneer, Air Mancur etc. But she keep on saying to me that this product is superb and no other product could bet it. She said if she was allowed to run and jump during her confinement, she would do it on the 10th. Just imagine! hehehe.

Sebab itulah saya usahakan untuk mencari perincian tentang khasiat dan kegunaan setiap produk ini untuk tatapan bersama. Bak kata pepatah "Tak kenal, maka tak cinta".

So, here we are gals. Let's read it one by one. :)

1. Phyto Natal

Formula idaman ramai , warisan Nona Roguy dalam penjagaan lengkap untuk kesihatan dan kecantikan selepas bersalin. Membantu menguatkan peranakan , melegakan meroyan, menggiatkan aliran susu ibu , menyerikan wajah, menurunkan berat badan dan mengencangkan.

Dos : Diambil 2 – 4 biji tablet harian

2. Minyak Herbanika

Minyak pelembap warisan Melayu khusus diadakan untuk ibu-ibu yang lepas bersalin. Minyak pelembap ini dapat melembutkan dan mengencangkan kembali perut yang kendur, lembik serta pecah berjalur. Selain daripada itu ia juga dapat mengatasi masalah seperti :

a. Penyakit Arthritis, Rheumatisme, Ghout, Tyroid dan semua jenis penyakit sendi dan otot-otot. Selepas menggunakan Lulur, sapu Minyak Herbanika sebagai minyak sapu. Keberkesanannya telah terbukti.

b. Kembali Rapat dan Rapi Saluran Faraj. Jika seseorang wanita itu mengalami masalah saluran faraj yang longgar serta berair. Selepas menggunakan Uncang Cuci, dinasihatkan ruangkan dalaman faraj dengan Minyak Herbanika. Lakukan ini setiap hari sehari 2 kali iaitu sekali di waktu pagi dan sekali di waktu petang. Ia juga amat berkesan untuk anda yang kurang resa.

c. Kembali Kekuatan Tenaga Kelelakian. Ia amat sesuai untuk lelaki yang bermasalah tenaga batin.

Cara kegunaannya ialah guna Minyak Herbanika di tempat sulit dengan menyapu ke seluruh bahagian paras pinggang ke bawah. Mulakan urutan dari bawah buah zakar, urat di celah peha kemudian ke zakar dan bahagian ari-ari dan seterusnya naik ke pusat dan ke seluruh bahagian perut. Lakukan ini setiap hari iaitu 2-3 jam sebelum tidur.

Insya-Allah dalam masa seminggu anda akan dapat kesannya.

3. Herbanika Lulur

Membantu menegangkan payudara yang kendur. Memecahkan lemak serta lendir yang degil dan mengembalikan kepejalan badan. Pembersih antiseptik yang membantu mengatasi penyakit dan mempercepatkan pemulihan serta mengatasi penyakit kebas, mudah sejuk, urat saraf serta peluh yang berbau. Mengecutkan bengkak-bengkak yang disebabkan oleh angin lendir di sendi, otot, urat saraf dan urat-urat timbul. Membantu sebagai penyegar dan penyental kulit daripada daki mati, parut hitam, parut bersalin, jeragat hitam, kulit kasar dan berjerawat. Terbukti keberkesanannya bagi lelaki dan perempuan.

4. Akar Herbanika

Rumusan Akar Herbanika terdiri dari rangkaian herba dan akar yang terpilih seperti Sirih, Halia dan Temu Lawak. Ramuan herba dan akar ini mengandungi pelbagai bahan-bahan penyembuh seperti depuratif, balsam, karminatif dan galactogenic. Bahan-bahan penyembuh ini membersihkan sistem badan dengan membantu :

a. Menyegarkan urat saraf

b. Mengurangkan Air yang berlebihan

c. Melawaskan Pembuangan Air Kecil

d. Membantu memecahkan lemak yang degil

e. Menghindarkan serta mengawal bau badan

f. Mengatasi keletihan

g. Membantu mengatasi masalah sendi seperti Ghout,Rheumatisme, Arthritis, sakit-sakit sendi, bisa, Rheumatoid Arthritis

h. Meringankan badan yang terasa lemah, berat atau malas

i. Mengeluarkan Susu Badan yang lebih pekat dan segar untuk ibu-ibu dalam pantang bersalin

j. Mengatasi penyakit Gastrik dan Migrain.

5. Herbanika Ramping Perut

Sangat berkesan untuk ibu-ibu yang perutnya membesar selepas bersalin. Dapat mengatasi perut yang lembik, kembang, kendur dan buncit. Dapat menghilangkan parut-parut dan jaluran pecah-pecah di kulit perut. Membantu melicinkan perjalanan darah dan mengeluarkan darah-darah busuk dari saluran rahim. Dapat merampingkan pinggang dan mengempiskan perut.

6. Minyak Berubat Mustajab

Minyak Mustajab adalah minyak serbaguna untuk kegunaan luaran dan dalaman badan, tetapi bukan untuk diminum. Resipi tradisi purba ini telah diguna dengan luasnya dan dirumus khas oleh keluarga DiRaja Solo Jawa Tengah dan Siak Sumatra. Minyak Mustajab mengandungi estrak Minyak Kelapa Hijau (Cocos Nucifera), Kayu Putih (Eucalyptus Globulus) dan Sirih (Piper Betel) yang mempunyai bahan-bahan yang berkhasiat dan berfungsi seperti berikut :-

Fungsi Minyak Mustajab :

a. Pelembap

b. Astringent

c. Penyegar Kulit

d. Antiseptik

Minyak Mustajab amat berkesan jika digunakan untuk penyakit urat saraf, otot-otot, sendi, tulang, penyakit kulit, batuk, selsema, lelah, paru-paru kembang dan basah, resdung hidung (sinus), sakit gusi dan gigi, sakit telinga, sakit kepala (migrain), luka-luka parah seperti bengkak-bengkak, benjol, melecur akibat terkena benda panas, terseliuh, gigitan serangga dan sakit perut. Selain daripada itu, ia juga amat berkesan bagi :-

i. Kembalikan Kesegaran Tempat Sulit. Kegunaan di tempat sulit untuk mengeluarkan angin-angin darah dan lendir yang kotor serta berbau semasa haid. Kesannya membolehkan anda terasa segar, bersih di tempat sulit.

Untuk ibu-ibu atau gadis-gadis, pada hari pertama haid sehingga hari ke lima haid, guna Minyak Mustajab dengan cara yang berikut :

Ambil sekeping kapas yang lebar (facial cotton), titik sehingga basah dengan Minyak Mustajab ke atas kapas tersebut dan letakkan ia di pintu faraj kemudian pakai tuala wanita (pad). Buat cara ini sehari 2 kali.

ii. Memperbaiki Dan Menyembuhkan Tisu-tisu Saluran Faraj. Selepas bersatu (coitus) dengan suami, cuci tempat sulit dengan Uncang Cuci (buat pilihan sendiri) yang telah dicampurkan dengan air panas dari pancuran (pipewater) sehingga bersih. Kesat sehingga kering dan sapu Minyak Mustajab ke seluruh faraj termasuk dalaman faraj sehingga tersentuh mulut rahim. Khasiatnya ialah ia dapat mengembalikan kesegaran yang juga dapat mengubati luka-luka, bengkak-bengkak tisu yang berlaku semasa bersatu.

iii. Kembali Kekuatan Tenaga Kelakian. Guna Minyak Mustajab sebagai minyak urut dengan mengurut perlahan-lahan dari arah bawah iaitu di buah zakar sehingga ke zakar serta naik ke atas di bahagian ari-ari dan seterusnya di seluruh perut dan pusat. Sebelum itu, lumur Minyak Mustajab ke seluruh bahagian dari paras pinggang sehingga ke bawah. Amalkan tiap-tiap hari, Insya-Allah dalam masa satu minggu terbuktilah keberkesanannya.

iv. Kembali Tegang dan Segar Payudara dan dapat Mengesan Ketumbuhan di Peringkat Awal di Payudara. Selepas menggunakan Herbanika Lulur disyorkan menggunakan Minyak Mustajab untuk menegangkan payudara yang kendur dan dapat memelihara kesihatan dan kecantikan payudara.

Nota : Untuk mendapat kesan yang lebih mujarab anda disyorkan menggunakan gabungan Minyak Mustajab dan Minyak Herbanika. Tetapi untuk payudara disyorkan mengguna Minyak Mustajab sahaja melainkan jika ada ketumbuhan.

Kepada bakal ibu dan individu yang berminat untuk memiliki produk ini, bolehlah menghubungi dealer atau Stokis Nona Roguy yang berdekatan di tempat anda.

Anda juga boleh membuat pesanan online melalui E-Dagang Nona Roguy.

(Credits to: JamuCantik Herbshop)

Wallahu a'lam.

2 comments:

  1. Hi nak tye, i akn jadi ibu dlm mase sebualn je lagi, tgh nak cari set bersalin yg elok.. slalu orang kate tak digalakkan makan jamu especially utk ibu2 yg nak menyusu badan baby die, dikuatiri bby dapat sakit kuning...jadi saye nak tye, from ur experience guna set bersalin NR ni, xde pape effect ke pada baby u?

    ReplyDelete
  2. kak,

    ada orang kate set Nona Roguy ni panas sangat. camane kak? saya risau ni since bulan 8 ni dah due.

    ReplyDelete